رهن کامل چیست؟

در بعضی مواقع صاحب‌خانه به دلایلی پول لازم است . امکان دارد بدهی بالا آورده باشد . شاید در پروژه‌ای سرمایه‌گذاری کرده و برای مدت کوتاه به پول زیادی  نیاز دارد یا هر علت دیگر. اما از جایی دیگر دوست  هم ندارد که خانه‌اش را بفروشد . در این مواقع  معمولا صاحب‌خانه‌ها به دنبال مشتری می‌گردند تا خانه‌شان را «رهن کامل» دهند . .
رهن کامل خانه به گونه ای اجاره گفته می‌شود که در آن مستاجر هنگام عقد قرارداد مبلغ زیادی را به عنوان رهن در اختیار موجر می‌گذارد و در عوض دیگر ماه به ماه اجاره‌ای پرداخت نمی نماید  . این مبلغ تا پایان قرارداد پیش موجر باقی می‌ماند و پس ازتمام شدن  قرارداد تمام و کمال به مستاجر برگردانده می‌شود . پیش فروش آپارتمان در منطقه 22 با مناسب ترین قیمت ها ارائه می شود .
 
مزیت‌ها و معایب رهن کامل : 
در دید اول این نوع اجاره به نفع مستاجر است چون دیگراحتیاجی  به پرداخت ماهانه‌ی مبلغی به عنوان اجاره ندارد و از طرفی در آخر قرارداد پولش به او برگردانده می‌شود . در واقع رهن کامل شبیه این است که پولتان را در بانک سرمایه‌گذاری کنید و سود پولتان را به موجر بدهید. با این تغییر که  که تا پایان قرارداد حق برداشت از پولتان را ندارید.

موقع تخلیه خانه چون موجر باید تمام پولتان را که مبلغ زیادی هم هست به صورت نقدی به شما بپردازد و از آنجا که امکان دارد او پول را در این مدت خرج کرده باشد و هنگام سررسیدن قرارداد حسابش خالی باشد ، دست شما به عنوان مستاجر برای چانه‌زدن بر سر تمدید قرارداد و اندازه احتمالی بیشتر شدن مبلغ رهن بازتر است . امتیاز آپارتمان در منطقه 22 از دیگر مناطق بیشتر است . خرید آپارتمان در منطقه بست و دو که درارای آب و هوای خوبی می باشد توصیه می شود . 
در واقع در قراردادهای رهن کامل احتمال تمدید قرارداد بیش از قراردادهای اجاره‌ معمول است. از طرفی در بعضی اوقات ممکن است از شرایط خانه، همسایه‌ها و… راضی نباشید و بخواهید سر سال یا حتی زودتر از خانه بلند شوید. اما به خاطر اینکه صاحب‌خانه پول کامل رهن را نقدا ندارد شاید در پس گرفتن پولتان به مشکلاتی بخورید. پس پیش از عقد قرارداد رهن کامل از هر نظر خانه‌ موردنظرتان را بررسی کنید چون معمولا فسخ آن دردسرهای بیشتری نسبت به قراردادهای اجاره دارد.

مشکل اصلی رهن کامل خانه اینجاست که اولا در بسیاری از اوقات مالکان تمایلی ندارند خانه را رهن کامل بدهند و اکثر خانه‌های اجاره‌ای بازار به صورت اجاره یا اجاره + رهن در دسترس است. ثانیا مبلغ درخواستی مالکان برای رهن کامل گاهی اوقات بسیار بالا و غیر منطقی است که موجب می‌شود مستاجران قید رهن کامل را بزنند. 

فسخ قراردادهای رهن کامل به خاطر آنکه پول شما در دست صاحب‌خانه است معمولا دردسر بیشتری نسبت به اجاره‌ معمولی دارد. پس پیش از عقد قرارداد تمام جنبه‌های ملک را بررسی کنید . 
جمع‌بندی : 
در رهن کامل خانه مستاجر مبلغ زیادی را در اختیار موجر قرار می‌دهد و در عوض از پرداخت اجاره‌ ماهانه راحت می شود . 
علاقه مالکان به رهن کامل دادن خانه‌شان کم تر از علاقه شان به اجاره دادن یا ترکیب اجاره و رهن است . 
عرف قیمت رهن کامل خانه یک چهارم تا یک ششم قیمت خانه است که این ضریب را عمر ساختمان تعیین می‌کند . 
اگر می‌خواهید جنبه‌ی شرعیِ قرارداد را در نظر بگیرید باید هنگام عقد قرارداد مبلغ اجاره‌ا‌ی ماهانه (هرچند بسیار اندک) هم ذکر نمایید . در غیر این صورت رهن کامل بدون پرداخت اجاره در اسلام مصداق رباست . 
پروژه خرازی :
پروژه خرازی ، شهرک خرازی در غرب دریاچه چیتگر و در ضلع غربی بیمارستان تات و همچنین ضلع غربی شهرک چیتگر می باشد . شهرک خرازی در جنوب بزرگراه همت و در شمال بزرگراه حکیم (همدانی) می باشد . در آخر همانند شهرک چیتگر دسترسی مناسبی به دو شریان اصلی بزرگ راهی تهران را دارد . پادگانی به همین اسم قبلا در این شهرک موجود بوده است .